onsdag 29 februari 2012

Döm icke på det att du själv icke må bli dömd

Hur lätt har vi inte för att döma andra människor. Ja det är så lätt.. Varför kan han/hon inte tänka på det. Och varför kan hon/han inte göra mer än så. Ja många saker och tankar låter vi kanske löpa amok på andra människor. Men vi vet inte deras djup vad som döljer sig där. Vi vet inte alltid kanske hela sanningen om varför dom gör eller säger på ett visst sätt. Nä många gånger blir det nog så att vi dömer människor fel. Och vi måste nog försöka vara mer ödmjuka och kunna se att alla människor är lika inför Jesus. Och om någon slår dig på din vänstra kind vänd också den högra till.  Detta kan låta hårt och orättvist javisst. Men man kan bli slagen på många sätt. Döm ingen utan låt det du känner för den människan läggas inför Jesus. Det finns många människor som man kan uppleva som svaga. Men vem är vi att döma. Jag har många gånger råkat ut för just detta att jag tyvärr råkat döma en människa. Men det har aldrig slagit fel utan att jag fått be Jesus och den personen om ursäkt. Och jag är glad att jag fått göra detta. Ty endast Jesus får döma ingen annan. Sedan kan man se människor som man tycker är jobbiga och man har svårt för dem men då är det ett bra knep börja bedja för dessa och man ska snart se hur ens syn på denna människa förändras. För några år sedan hade jag en jobbig relation till en syster i Herren. Det var inte just detta utan annat i livet som gjorde våran relation jobbig för mig. Jag började bedja för henne och tänk Jesus tände en kärlek i mitt hjärta för henne. Låt oss göra vår tjänst för Jesus och det han har kallat oss. Jesus tar hand om det andra

Ha det bra

Alex

7 kommentarer:

  1. Det är sant att vi inte ska döma varandra och det tror jag heller inte att det är så många som gör...Däremot ska vi tillrättavisa och förmana varandra,som det står i Guds Ord,,,och det är väl det som många förväxlar med att döma,tyvärr!!!...KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är förmaning och tillrättavisning när man pratar med en människa och tar reda på varför eller hur den agerar på ett visst sätt. Om det då visar sig att hur denna människa har agerat som sig tycks fel. Då förmanar man och tillrättarvisar man denna människa enskilt. Jag tror tyvärr att många vill tro att dom förmanar och tillrättavisar när det egentligen handlar om att döma. Och när jag skrev inlägget så syftade jag mest på att vi dömer många gånger människor utan att först har pratat med dom. Och som jag skrev i inlägget så är jag den första att erkänna detta. Lite som att ta ut bjälken ur sitt eget öga innan man tar ur stickan ur den andres. Döma är för mig när man inte har haft ett samtal med just den människan man reagarar på utan anser att den gör fel men då inte pratar med den. Då dömer man. Tror för min del att det förekommer mycket av den varan tyvärr. Men vi människor kan och gör oftast så att vi ser olika på saker men det är så jag ser det
      Alex

      Radera
    2. Självklart så pratar man med den eller de det gäller!!!...Det är ju det första man gör,,,jag hoppas verkligen att vi som kristna inte dömer ut människor på det sättet,som du beskriver,då kan man väl knappast kalla sig kristen ens...Ha en fin och välsignad dag!!!Kramar!!!

      Radera
  2. Vi är inte här för att döma ut människor. Men däremot att ta avstånd ifrån synd. Vi ska alla träda fram inför Herrens domstol en dag. Men vi skall uppmuntra och förmana varandra, så ingen blir efter på vägen. Inför Gud är vi alla lika, och vi har olika uppgifter. Och vad som rör sig i ett annat människohjärta kan aldrig vi utforska. Endast Jesus ! Min filosofi är: Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Ord kan döda, lika väl som det ger liv. Vi måste vara rädda om varandra. Kramar !

    SvaraRadera
  3. Va fint du skriver , känner precis samma sak! ;)
    kramar

    SvaraRadera