torsdag 2 februari 2012

Guds gåva–djur

Djur och växtriket

Det som hänt mig när min hund insjuknade. När jag låg här hemma igår och tänkte på hur mycket jag har kommit att fästa mig vid denna hund. Hur mycket kärlek jag känner för denna varelse som följt mig troget i snart 13 år. Ingen människa är så lyssnande och förstående som en hund. Ja dom är människor trogna. Endast Jesus är ju mer trogen och förstående än djur men denna skapelse som vi fått till att förvalta är unik och underbar. Tänk vad många människor som missbrukar detta.Slår sina djur och inte inser att detta med är något Gud har skapat. Något som han har skapat med kärlek precis som med oss människor. Och sen satte han oss människor till att ta hand om jord och djur. Varför kan inte människan inse att Gud skapade inte bara människan utan allt vi ser omkring oss.

Jag hör ofta hur alla samhällskretsar även kristna områden hur detta med djur bagatelliseras att det bara är oss människor som allt kretsar runt. Jag tror inte detta, jag tror att när Gud skapade djur och natur så gjorde han det inte bara som en sk. dekoration för oss människor. Utan han ÄLSKADE OCH ÄLSKAR  djuren men sin stora kärlek. Ja vi människor är Guds avbild och det är inte djuren. Men betänk hur underbart vår natur är. Det kan inte gjorts utan kärlek. Så det är en stor sak vi har att förvalta och vi ska nog inte förbise hur vi behandlar och tänker på djur. För det är också något Gud  har skapat med kärlek. Tänk om det skulle visa sig att den dag man står inför Gud att man då får höra hur man förvaltade sin del i detta med djur och natur. För att behandla ett djur illa är kanske mer hemskt med tanke på att dom litar på oss människor så mycket och är oftast så försvarslösa. Vi är så centrerade på oss själva och hur allt blir sämre på denna jord för oss men tänk, vi har ansvar, ansvar till djur och natur.

ha en bra dag

Alex

2 kommentarer:

  1. Ja,hur övermåttan underbar är inte Herrens skapelse!!!...Det är klart att man älskar sina djur,,,men det finns människor som också är trogna och förstående,min man t.ex...Människan är ju skapelsens krona,men vi ska väl förvalta det pund vi har fått!!!...Ha en fin och välsignad Torsdagskväll!!!...KRAM!!!

    SvaraRadera
  2. Hur skulle världen se ut för människan, om inte djuren fanns ? Och ingen fågelsång, eller humlors surr osv. Ganska trist värld. Visst är vi skapelsens krona, men Gud såg till ett mångfalld av både människor, djur och växtlighet. Som människa är vi satta till att både vårda och respektera och att glädjas åt allt som han har skapat. Och det vi har fått till "låns" ett tag, ska vi älska och vara rädda om. Ett fint inlägg Alex. Många kära kramar.

    SvaraRadera