lördag 8 september 2012

Holy Drunk

Frid alla därute..

Nu ska jag skriva något som kanske är känsligt för många... detta med andlig fylla...
Jag vill redan nu i början av det jag skriver poängtera att jag bara skriver utifrån hur jag
ser det allt ifrån apg. samt hur jag själv upplever detta ...

Var med om ett möte med som jag tror just detta.. jag har ju läst om denna företelse men aldrig själv varit i närheten.. nu tror jag att jag har det...

Som jag har läst i apg. så när lärjungarna fick helig ande över sig.. såsom eldtungor..så började dom tala olika tungotal.. och några hävdade då att dessa var druckna.. så Petrus sa ifrån att så inte var fallet...

Men i många kristna sammanhang om jag förstått det rätt så tolkas det många gånger som att dom verkligen blev såsom berusade av helig ande... men som jag läst min bibel så står det ju inte så...inte att dom skrattade okontrollerat eller kröp omkring eller eller raglade...

Att komma till det möte jag varit på så började den pastorn gå emot människor med höjt finger och titta stint på på ... dessa människor började skratta och hoppa upp..raglade ...föll till backen
ja såsom druckna...  jag fick genast en obehagkänsla.. och min bön till Jesus var att ställ en mur av skydd runt mig ... Tack Jesus för att du just gjorde detta.. för medan jag bad så skrattade människor ..föll ...raglade...ja allt sånt där... efter mötet kände jag mig såsom jag blivit överkörd av en traktor.. jag grät när jag åkte hem.....

Detta är min tolkning ... av bibeln och det jag har i mitt inre som jag hoppas är den helige ande som hjälpare i allt som är svårt..

Alex..

1 kommentar:

  1. Jag hör ofta folk säga att de står i Biblen om olika företeelser och yttringar som förekommer. Jag tror inte alls att de som blev andedöpta på första pingstdagen raglade omkring såsom om de var drukna för de står att alla hörde dem tala flera olika språk tydligt och klart men det fanns en äkta glädje som ingen kunde ta miste på och jag har då aldrig hört en som raglar omkring när de är drukna tala rent utan de sluddrar så man får fråga flera gånger vad de menar. Och när Petrus trädde fram stod han stabilt han vinglade inte hit och dit när han talade, så att hela Jerusalem hörde vad han sa tydligt och klart.De finns de som har sagt till mig att de står i Biblen om ett heligt skratt men det har inte jag läst någonstans. Vidare sa man när man föll under Guds kraft att det står i Biblen men då undrar jag hur man läser för när jag läser om att folk föll får jag det till att det var bara syndarna som föll. Tack gode gud att du fick vara med på detta möte ja jag tror jag vet var för då får man se med egna ögon att allt inte stämmer.Vidare finns det dem som sjunger i tungor men det står det inget om i Biblen utan de står att de talade andra tungomål allt eftersom anden ingav dem att tala. Men man kan sjunga under inflytande av den Helige Ande och det är något helt annat.Ett annat ex är utrycket se hur de älskar varandra som en del påstår att de står i biblen men de gör det inte. Frälsning dop och andedop förändrar människan innifrån och utåt utan att det förkommer så stora påfallande yttringar. Du har rätt i din insikt.Vidare talar man om att mönsterbilden utav en församling är den första församlingen i Jerusalem men det var en församling för enbart Judar och som tillämpade omskärelse efter Mose lag det förstår man när man läser Biblen. Utan jag tror att det är församlingen i Antiokia där det först började kallas Kristna och Paulus olika brev till de hedniska församlingarna som är vår mönsterbild och där står inget om till ex egendomsgemenskap.Paulus hade tror jag ett företag inom sitt tältmakeri och alla som var med på hans resor arbetade med olika saker och försörjde sig utan att ligga församlingarna till last och han skriver att arbetarn är värd sin lön , ni herrar tänk på de som arbetar åt er och ni arbetare tänk på hur ni är mot er arbetgivare och är det bröder då skall ni inte bära er illa åt för de.

    SvaraRadera